Menü Bezárás

Balogh Zsófia, University of CambridgeGellér Blanka, Imperial College London

Balogh Zsófia Cambridge-ben megtudta mi az a Lent Term

#stipi élménybeszámoló

Bár csupán a január második felét töltöttem Cambridge-ben, az élet gyorsan beindult, és hamar fel kellett vennem a munkatempót. A tanulás mellett jutott időm azért másra is: evezés, új projektek, kirándulás, a
földrajz diákolimpiás csapattársaim vendégül látása, és még a kínai újév megünneplésére is.

A második trimesztert Cambridge-ben Lent termnek hívják (nem, ez nem azt jelenti, hogy kölcsönadott trimeszter. A Lent időszak a húsvétot megelőző nagyböjtre utal ebben a kontextusban). Az új tanulmányi időszakban az összes tantárgyunk lecserélődött, így ebben a két hónapban olyan témákkal fogunk foglalkozni, mint például a fenntartható fejlődés, a globalizáció vagy a krioszféra. Krioszféra: a földön
található hó- és jégtakaró összessége, a litoszféra, hidroszféra, atmoszféra fogalmakhoz hasonlatosan. Beletartoznak a gleccserek, a szárazföldi jég- és hómezők, a tengeri jég.
Ezt az órát különösen élvezem, több okból is. Egyrészt, az én Director of Studies-om (egy professzor, aki a college-om tagja és az akadémiai előremenetelemet követi figyelemmel) tartja, aki pár hete tért vissza az Antarktiszon végzett kutatásaiból. Így nem meglepő, hogy ő igazán lelkes a téma iránt, és hatalmas tudással is rendelkezik.
Másrészt, a krioszféra egyre jelentősebb szerepet játszik a mi életünkben is a globális felmelegedés hatására – gondoljunk csak az olvadó jégből adódó tengerszintemelkedésre, vagy a hóborította időtartam rövidüléséből következő mezőgazdasági károkra. Idén is sok beadandó esszére, megtartandó prezentációra készülhetünk, de úgy érzem, könnyebben veszem az akadályokat, hiszen már tudom, mire számítsak.

Az egyik hétvégén csatlakoztam a cambridge-i kiránduló society-hez 12 kilométeres sétájukban. Viszonylag hirtelen ötlet volt, hogy menjek, a college anyukám (egy, a mi college-unkban tanuló, másodéves földrajzos lány) ajánlotta a lehetőséget.
Nem bántam meg, hogy részt vettem a túrán, hiszen így volt lehetőségem sok új embert megismerni, körülnézni egy kicsit Cambridge környékén is, és a természetben lenni. A buszmegállóban volt a találkozó, és egy félórás buszút után megérkeztünk Fulbournba, egy közeli faluba. Innen indult, és ide is érkezett a túránk, ami főleg mezőkön vezetett keresztül. Kellemes meglepetés volt számomra, hogy egyébként a túravezetőnk is magyar volt – egy öregdiákja a Cambridge-i Egyetemnek.

Január utolsó hétvégéjén vendégeink érkeztek: Dávid és Patrik, akik a 2021 nyarán rendezett Nemzetközi Földrajzi Diákolimpián voltak a csapattársaim. A csapatban negyedik tagja Lili, aki most szintén Cambridge-ben tanul földrajzot Stipendium Peregrinum ösztöndíjasként. A fiúk a leicesteri és az amszterdami egyetemről érkeztek hozzánk. Nyáron két hetet töltöttünk együtt Pécsett a csapattal,
ami alatt – köszönhetően sok érdekes programnak, amit tanáraink szerveztek nekünk – nagyon jól összekovácsolódtunk. Az első hét egy felkészítő tábor volt, amit a Pécsi Tudományegyetem földrajzszakos tanárai tartottak nekünk. A második hét pedig maga az olimpia volt. Ez eredetileg Isztambulban került volna megrendezésre, de a koronavírus miatt végül online tartották. Szerencsére azonban legalább Pécsre
utazhattunk, ahol a versenyzés mellett volt időnk kikapcsolódásra is (és a Dzsámi kárpótolt minket az Isztambul-élményért). Azóta is tartjuk a kapcsolatot, és a cambridge-i látogatás is nagyon jól sikerült. Lilivel és más Cambridge-ben tanuló magyar diákokkal körbekalauzoltuk a fiúkat a városban. Megnéztünk különböző college-okat, és többeknek kipróbáltuk a menzáját. Sokat játszottunk kártyával és
csocsóval is.

Január 31-én pedig a szingapúri barátnőm invitálására részt vettem a kínai újév megünneplésében. Ez igazából annyiból állt, hogy elmentünk egy kínai étterembe, és vacsoráztunk. Láttam, hogy mellettünk legalább három másik asztalnál is ünneplés folyik. Azt mesélték, hogy Szingapúr kínai közösségének ez az egyik legnagyobb ünnep, és ott általában 15 napig tart, így minden rokonnal és baráttal is tud találkozni az ember. Azt is mondták, hogy ilyenkor tilos hajat vágatni, mert az elviszi az ember szerencséjét a következő évre.