Novák Zalán beszámolója labor munkákról, a speciális relativitáselméletről és a közösség- és diákéletről.
Az első két hónap a Groningeni Egyetemen számomra nagyon izgalmasan telt; jó érzés megismerni olyan részeit a fizikának, amik már sok éve érdekelnek. Az egyetemen minden tanév négy blokkra van felosztva, mindkét szemeszter két blokkból áll. A blokkok végén vannak a záró vizsgák, így nagyjából 2-2,5 havonta kell nagyobb teszteket írnom, nem pedig félévente. A blokkok általában 3-4 tantárgyat jelentenek, attól függően, hogy hány szabadon választható tantárgyat szeretnénk felvenni az adott periódusra.
Az első blokkban (szeptember-október) a csillagászoknak, és (alkalmazott) fizikusoknak három bevezető tantárgya volt a fizikába. A legérdekesebb számomra a speciális relativitáselmélet volt, hiszen ez az egyik legfontosabb területe a fizikának, ami gyakran alkalmazott akár a részecskefizika, akár a nagyenergiájú asztrofizika területein. A fizika mellett kalkulust is tanultunk az első két hónapban, ami leginkább a függvényekről, integrálokról, sorozatokról és komplex számokról szólt; ezekre a témákra fogunk a későbbiekben leginkább építkezni a matematika terén
A harmadik tantárgyunk, ami inkább a gyakorlatra koncentrált, a fizika labor volt, ahol három rövid és négy hosszú kísérletet kellett elvégezni. Ennek a tantárgynak alapvetően a célja az volt, hogy megtanuljunk jelentéseket írni, ami nagyon fontos lesz a saját kutatásaink során is. A három bevezető kísérlet alapján megtanultuk az alapokat a jelentések megírásához, de a négy hosszú kísérlet eredményeivel kellett igazából sokat dolgoznunk, melyek célja négy különböző, de nagyon fontos fizikai állandó értékének a kimérése volt. A labor munkák párosával zajlottak, minden párnak külön felszerelése volt a kísérlethez, amik nagyon modern és összetettet eszközök voltak.
Helmholtz-tekercs, benne kéken világító elektronnyaláb az elektron töltés-tömeg hányadosának kiméréséhez
Oszcilloszkóp a fény sebességének kiméréséhez, és higanylámpa egy fotodiódával a Planck állandó megállapításához.
A következő blokkban lesznek az első választható tantárgyak, ahol 6 tantárgy közül kell legalább egyet, és maximum négyet választani. Általában kettőnél többet nem ajánlanak felvenni a vizsgák nehézsége miatt, ezért én is kettő tantárgyat választottam: bevezetés a csillagászatba és bevezetés a kvantumfizikába. Számomra ezek a legérdekesebb területei a fizikának, azonban a diákoknak van lehetőségük ezek mellett biofizika, nanofizika, környezetfizika és egy mérnöki tantárgy közül is választani.
Az egyetem első évében a diákokat beosztják egy mentorcsoportba, amiben mi nagyjából tízen vagyunk harmadéves csillagász mentorunkkal együtt. Minden hónapban mentorbeszélgetéseink vannak különböző témákról, melyekre gyakran professzorokat is meghívnak. Az legutóbbi ilyen beszélgetés első fele arról szólt, hogy hogyan birkózunk meg a stresszel a vizsgaidőszak közeledtével, és hogy hogyan osszuk be jól az időnket. Ezután az egyetem egyik asztrofizika professzora beszélt a saját kutatásairól, és arról, hogy milyen lehetőségeink vannak/lesznek csillagászként.
Az előadásokon nagyjából 400 diák szokott részt venni, viszont a gyakorlatokon minden csoportban maximum 20 fő van, így mindenkinek van lehetősége kérdezni, ha nem ért valamit. Az előadásokról felvétel is készül, emellett minden prezentációt feltöltenek az egyetem által létrehozott weboldalra, ahol a legtöbb oktatással kapcsolatos információ elérhető a diákok számára. Ezek a felvételek lehetővé teszik azt is, hogy a tanulók otthonról is követni tudják az órákat, ha épp betegség vagy egyéb ok miatt nem tudnak személyesen jelen lenni.
A legizgalmasabb dolog számomra az egyetem egyik épületén található Blaauw obszervatórium volt, ami egy 40 cm átmérőjű optikai távcső. Ezt az eszközt már az év végén is használni fogjuk a megfigyelési csillagászat tantárgyon belül, ahol 4 fős csoportokan fogunk dolgozni egy saját kutatómunkán. Ez azt is jelenti, hogy tavasztól kezdve éjszaka is be kell majd járnunk alkalmanként az egyetemre, ami biztosan egy nagyon jó új élmény lesz.
A Blaauw obszervatórium a 40 cm-es tükörrel rendelkező optikai távcsővel
A legtöbb időt a kampuszon szoktam tölteni ha tanulásról van szó; rengeteg helyet alakítottak ki a diákoknak az órán kívüli tanuláshoz is. A kampusz nagyjából 20 perc bringázásra van tőlem, minden nap egy hatalmas parkon keresztül jutok el az óráimra. Két egyetem épületei is egy helyen vannak;
A Groningeni Egyetemnek nagyjából 5 épülete van a kampuszon. Jelenleg is épülőben van egy új épület a természettudományos hallgatóknak, egy teljesen új laborral. Egy másik népszerű hely a diákok számára a Forum Groningen, ami egy tízemeletes épület rengeteg asztallal, számítógéppel és könyvtárral.
A Zernike kampusz fő épületei és az Akadémia épület a Fórummal a belvárosban
A vizsgákra a Groningeni Egyetem három diákegyesülete is segít felkészülni a természettudomány területén tanuló diákoknak: a Sirius A Astronomy Study Associationn, az FMF Physics and Mathematics Study Associtation, és a Professor Franken Applied Physics Study Association. Ezek a diákegyesületek gyakran rendeznek teadélutánokat azoknak a diákoknak, akik jobban szeretnek másokkal tanulni, valamint gyakorló vizsgákra is biztosítanak lehetőséget a valódi megmérettetések előtt. Ezek kiváló leheőségek az első éves diákoknak, hiszen egy közösségekbe kerülhetnek be, ahol mindenkinek hasonló az érdeklődési köre.
A Sirius A Astronomy Study Association előadása a bevezető héten és az egyik vizsgeterem az egyetemen
Közösség és diákélet
A Groningeni Egyetemen egy elképesztően jó hangulatú diákközösség van, ami leginkább az intézmény által szervezett programoknak köszönhető. Szeptember első hétvégéjén az egyetem szervezett egy háromnapos hétvégi tábort a csillagászatot, matematikát és (alkalmazott) fizikát tanulók számára, ahol megismerhették egymást az új diákok. A három nap alatt különböző programokon vehettünk részt, mint például sportversenyek, esti túra, sütögetés és társasjáték est. Nagyon sok barátot és életre szóló emléket szereztem ezalatt a pár nap alatt, és jövőre is mindenképp szeretnék menni, akkor már szervezőként.
A diákélethez hozzájárul az is, hogy nem csak az egyetem rendez programokat, hanem a diákegyesületek is. Miden egyesület több bizottságból áll, melyek különböző eseményekért felelősek. A Sirius A diákegyesület egyik bizottsága például minden évben szervez egy külföldi szakmai kirándulást a világ különböző pontjain a csillagászatot hallgató diákoknak, ahova rengetegen szoktak elmenni. Ez annak köszönhető, hogy a diákok különböző obszervatóriumokat és csillagászati kutatóközpontokat is meglátogatnak a célországban amellett, hogy a kikapcsolódásra is nagy hangsúlyt fektetnek. Gyakran szerveznek emellett vacsorákat, bálokat, közös film nézéseket, csapatversenyeket és szakmai beszélgetéseket is; az utóbbira különböző kutatókat hívnak meg az országból, hogy előadást tartsanak a fizika valamelyik területéről.
A legutóbbi alkalommal Görbe Tamás, a Groningeni Egyetem magyar származású matematikatanárja tartott egy izgalmas előadást a bolygómozgásokról és az n-test problémáról. Az egyik legnépszerűbb program az egyetemen a pubquiz esteken való részvétel; a legutóbbit az egyik diákegyesület szervezte, ami egy 4 órás esemény volt az egyik helyi bárban. Hihetetlenül jó hangulat volt, hiszen több mint 70 diák vett részt a programon, ahol a csapatunk végül második lett.
Az egyetemnek emellett van egy saját sportcentruma is a kampuszon, az ACLO sportcentrum, ahova a diákok nagy része jár sportolni. Évi 60 euróért korlátlan alkalommal látogatható a hely, ahol több mint 100 különböző sport és egyéb aktív program elérhető a diákok számára, mint például karate, falmászás, vitorlázás, röplabdázás, hokizás, úszás, teniszezés, lovaglás, búvárkodás, és rengeteg egyéb izgalmas szabadidős tevekénység.
A közösségi életben az is nagy szerepet játszik, hogy az egyetem épületei egy kampuszon vannak, és mindenki ott tanul, aki a természettudományokkal foglalkozik az egyetemen. A diákok közösen készülnek a vizsgákra a könyvtárakban, van egy hatalmas ételudvar, ahol különféle országok ételeit lehet megkóstolni, és ahol rengeteg diák tölti szabadidejét az órák között. Groningenben elképesztő az éjszakai élet is, ami nem meglepő, hiszen a 200 ezer fős városban 60 ezer diák tanul.