Sütő-Oláh Csilla
Sütő-Oláh Csilla, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium angol-magyar szakos tanára két esztendeje foglalkozik tehetséges tanulók mentorálásával. Mint mondja, nemcsak a tehetségek támogatása, hanem a felismerése is nehéz és felelősségteljes feladat.
–Mióta vesz részt tehetséges tanulók egyéni mentorálásában, mit talált vonzónak ebben a feladatban?
2 éve foglalkozom tehetséges tanulók mentorálásával. Mivel a „tehetség” fogalmának definiálása sem egyszerű feladat, úgy a tehetséges tanuló felismerése is olykor komoly nehézségbe ütközik. Mentorként felelősségteljesen kell választanom a tehetségígéretek közül, s úgy érzem, esélyt kell adni azoknak a diákoknak is, akik tehetségének kibontakozása szociális, szociokulturális vagy akár személyiségbeli akadályokba ütközik. A tehetség megtalálásának és mentorálásának folyamata tehát olyan feladat, amely nehézségein és kihívásain kívül elégedettséggel töltheti el a mentort és a mentoráltat is.
–Milyen előzetes ismeretei, tapasztalatai segítik ebben a tevékenységben?
A tanítási folyamat során sok-sok tanulóval, s ezáltal különféle személyiségekkel találkozhatom. A tanulók bepillantást engednek mindennapi rutinjaikba, illetve rejtegetett képességeikbe. Szívesen megosztják az örömeiket és olykor a bánatukat is. Tanárként és potenciális mentorként empátiával és toleranciával fordulok feléjük. Kezdő mentorként – és jelenleg is – nagyon sok segítséget és odafigyelést kaptam iskolánk programfelelősétől, aki szakmai hozzáértésével és pozitív személyiségével mindig megerősített.
–Miben segítette munkáját a Nemzeti Tehetség Központ mentorképzése?
A Nemzeti Tehetség Központ által szervezett mentorképzésre mindig hálával gondolok vissza. A bölcsész és pszichológus oktatók útmutatásai és gyakorlati feladatai révén egyaránt betekintést nyerhettem a „tehetség” fogalom különféle értelmezéseibe, valamint a személyiségtípusoktól függő viselkedési mintákba is. A képzés egyértelműen megvilágította számomra, hogy a tehetség nemcsak tárgyi tudás és intelligencia kérdése, hanem személyiség és érzelmi intelligencia függvénye is egyben.
–Mik a tehetségmentori munka sajátos kihívásai, mennyiben tér el a tehetségek mentorálása a megszokott tanári munkától?
A tehetségmentori munka szépsége a kihívásaiban rejlik. A kihívás ott kezdődik, ahol a tanári munkától különbözővé válik. Míg a tanítási folyamat többnyire a tárgyi tudás átadására fókuszál és érdemjegyekkel mér, addig a mentorálás során a mentor a szakmai ismeretek átadása mellett a mentorált személyiségéhez is közelebb kerül. Tehetségnek lenni nem egyszerű, s ezért a közösségből való kiemelkedés egyben a közösségből való kiszakadással is párosulhat. Úgy vélem, hogy a mentor ilyenkor a megértésen és az együttérzésen kívül lelki támaszt is jelenthet a mentoráltnak.
–Milyen mentoráltjával közösen elért sikerekről tudna beszélni?
Balogh Boglárka Mária mentoráltamra nagyon büszke vagyok. Különleges személyiségének, kreativitásának, nyitottságának és pozitív gondolkodásmódjának köszönhetően sikeresen megvalósította kitűzött céljait. Nyelvi készségei lehetővé tették, hogy a gimnáziumban tanult angol és német nyelveken kívül jelenleg török és kínai nyelveket tanulhat a Szegedi Egyetemen.
Sikerét nemcsak abban látom, hogy a tudásának bővítésével elismerésekhez jutott, hanem abban is, hogy az elmúlt évek során saját személyiségéhez is közelebb került. A mentorálási alkalmakkor történő beszélgetések, biztatás, valamint a támogató szülői háttér megerősítették Boglárkát abban, hogy jó úton halad egy számára kihívásokkal teli, gazdag és kreatív jövő felé.
-Ön szerint ma, 2021-ben mire lenne leginkább szüksége a tehetséges tanulóknak?
Úgy gondolom, hogy a mai világban a tehetséges tanuló a tanítási-tanulási folyamatnak, valamint a technikai vívmányok sokszínűségének köszönhetően magas szakmai tudásra tehet szert, viszont mindez csak akkor teljesedhet ki, ha az értelmi képességek mellett az érzelmi intelligenica fejlesztése is szerepet kap.