“Rengeteg elkötelezett, lelkes pedagógust ismertem meg”
Turmezei Mónika tehetséggondozó szakember interjúnkban arra hívta fel a figyelmet: fontos cél, hogy a pedagógusokat megerősítsék a lelkesedésükben, a jó gyakorlataikban, tudatosítsák bennük, hogy mennyi mindent csinálnak már most is, és támpontokat adjanak, hogy merre tudnak még tovább lépni ezen az úton.
-Tehetséggondozó szakemberként hogy látja, milyen erősségei és fejleszthető területei vannak a magyarországi tehetséggondozásnak?
Mindenképpen erősség, hogy ez a téma megjelent állami szinten kiemelt területként, van átfogó, 20 éves stratégiája, létrejött maga a Nemzeti Tehetség Központ. Ezen kívül is sok szervezet foglalkozik tehetséggondozással, több program fut ezen a téren. Sokféle ösztöndíj létezik, illetve több pályázati lehetőség elérhető. Bekerült a köztudatba a tehetséggondozás fontossága, és sikerült tágítani az arról való gondolkodást, hogy mi minden tartozik a tehetséggondozás gyakorlatához.
Nagy előrelépés, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál létrehozták a tehetséggondozó koordinátor státuszt. Ez lehetővé teszi a tehetséggondozás témakörében az intézményekkel való együttműködés kialakítását, elmélyítését, valamint az igényeknek megfelelő támogatást. Az iskolák, óvodák közül is egyre többen ismerik fel, hogy érdemes ezzel a területtel hangsúlyosabban foglalkozni. Kiváló kezdeményezéseket, programokat, elhivatott vezetőket és pedagógusokat találunk mindenütt az országban. Számukra komoly segítséget jelentene, ha a tehetséggondozó munkát legalább részmunkaidős státusszal tudnák támogatni a fenntartók.
A jó alapok mellett továbbfejleszthető területnek tartom még a szakmai intézmények és az oktatási –nevelési intézmények közötti kapcsolat szorosabbra fűzését, több visszacsatolási lehetőséggel, valamint a széles spektrumú tehetséggondozó szemlélet gyakorlatba való átültetésének folyamatba ágyazott segítését, a kapcsolati hálók további erősítését.
-Milyen kérdésekkel és megoldandó helyzetekkel érkeznek a pedagógusok a képzési alkalmakra?
Szinte mindig a saját mindennapi gyakorlatuk kérdéseivel érkeznek – módszertani kérdésekkel, illetve konkrét gyerekek, esetek átbeszélése az igényük.
-Mi motiválja leginkább a képzésen résztvevőket?
Leginkább a mindennapi munkájukhoz szeretnének segítséget kapni. Ezen kívül a gyerekek iránti, és a saját szakmai fejlődésük iránti elköteleződés.
-Miben tud leginkább támogatást nyújtani egy 30 órás, egy 5 vagy 10 órás képzési program a pedagógusok, szakemberek számára?
Az 5 és 10 órás képzések elsősorban a szemléleti alapok összefoglalását, áttekintését tudják adni, egy-két gyakorlattal megerősítve, amik rögtön használhatóak a mindennapokban. Ezen kívül fontos cél, hogy a pedagógusokat megerősítsük a lelkesedésükben, a jó gyakorlataikban, tudatosítsuk bennük, hogy mennyi mindent csinálnak már most is, és támpontokat adjunk, hogy merre tudnak még tovább lépni ezen az úton. Ezek a rövid képzések nagyon jó alapot raknak le a tehetséggondozó munka egy-egy területén.
A 30 órás képzéseken lehetőség van jobban elmélyülni az adott témában, a több saját élményű gyakorlat által jobban elmélyíteni a szemléletet, a tudást és a készségeket. Még több konkrét gyakorlatot tudnak megismerni, kipróbálni a résztvevők.
-Az Ön tapasztalata alapján mik az erősségei a Nemzeti Tehetség Központ képzéseinek?
Komplexen közelítik meg a témát, széles spektrumú tehetséggondozó szemléletet adnak át, és emellett sok gyakorlati, konkrét segítséget adnak a mindennapi munkához. Összességében a képzési paletta lefedi a tehetséggondozás teljességét az elméleti és szemléleti megalapozástól a kiválasztáson, mérésen keresztül, a személyiségformáláson át egészen a pályaválasztás/pályatanácsadásig, valamint az intézményi szintű megközelítésig.
-Milyen visszajelzések érkeznek a pedagógusoktól a képzés zárását követően a megismertek hasznosításáról, mindennapi gyakorlatba történő beépítéséről?
A résztvevők mindig kiemelik a sok gyakorlati, konkrét elemet, amelyeket már akár másnaptól tudnak alkalmazni a gyakorlatban. Amit még ki szoktak emelni, hogy tudatosodott, helyére került sok minden az eddigi munkájukkal kapcsolatban, ami segíti őket a továbbiakban a tudatosabb működésben.
Amire nagy igény lenne, az a folyamatos elmélyítésre és tudásbővítésre képzési lehetőségek, illetve a hogy a munkájuk során felmerülő konkrét, aktuális kérdéseikkel tudjanak közvetlenül fordulni valakihez. Tehát egyfajta kísérésre, mentorálásra lenne igényük. Mindez igaz intézményi szinten is, a vezetők általában ezt fogalmazzák meg, hogy például az intézményi tehetségkoncepció kialakításában, működtetésében, fejlesztésében jó lenne valamilyen kísérés.
-Ön milyen élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodott a Nemzeti Tehetség Központ képzéseinek megvalósítása során?
Rengeteg elkötelezett, kreatív, lelkes pedagógust ismertem meg, akik kiváló szakmai munkát végeznek a saját területükön, és nem szűnt meg a kíváncsiságuk, a fejlődés iránti igényük. Külön öröm, amikor egész tantestületek együtt vesznek részt a képzéseken, intézményi szinten is elköteleződnek.